تعمیر چیلر در اصفهان

عیب یابی انواع چیلر

علی صادقی | يكشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۰۹ ب.ظ

عیب یابی چیلرها  کاری سخت و حساس است.  روش کلی برای عیب یابی چیلر  بررسی و اندازه گیری پارامترهای مختلف سیستم و حذف سیستم و حذف مشکلات احتمالی تا رسیدن به مشکل اصلی می باشد. بخش اعظمی از کار عیب یابی مربوط به تجربه تکنسین مربوطه و روش های خاصی است که برای رسیدن به ریشه مشکل دارند.

 

در این مقاله مشکلات متداول در چیلرها را همراه با دلیل آن عیب ذکر کرده ایم

برای مطالعه آن با ما همراه باشید ...

 

 

 

هنگام عیب یابی چیلر اولین نکته ای که مدنظر قرار می دهید این است که با دقت به گزارش و شکایت مشتری گوش کنید:

از کل به جزء عیب یابی کنید
در مسیر منطقی پیش روید
به ارور های چیلر توجه کنید

 

 

۱- کمپرسور چیلر روشن نمیشود علت چیست
سوئیچ وصل نیست
فیوز سوخته یا برداشته شده است
آورلد کمپرسور عمل کرده
در سیم کشی قطعی وجود دارد
در سیستم کنترل قطعی وجود دارد
کنترل بعلت سرما قطع کرده(ترموستات)
در سیم کنترل اشکال وجود دارد
سیسم کشی ها اشتباهی یا خرابی دارد

 

 

۲- کمپرسور چیلر روشن نمی شود ولی در مدار کنترل حفاظت آلارم است
 سیم کشی اشتباهی یا قطعی دارد
افت ولتاژ در مدار زیاد است
نقص در خازن راه انداز
رله کنتاکت بسته و چسبیده است
موتور کمپرسور اتصال کوتاه شده
های پرشر قطع کرده است
مکانیسم داخلی کمپرسور (آدرلد)قطع کرده است
فشار روغن کمو سوئیچ آن قطع کرده است 

 


۳ – کمپرسور چیلر استارت می خورد ولی روی دور آرام نمی رود
 اشتباه در سیم کشی وجود دارد
افت ولتاژ زیاد است
رله در حالت باز است
خازن راه انداز خراب است
ظرفیت خازن کم و یا خراب است
موتور کمپرسور دارای اتصال کوتاه یا قطعی است
 مکانیسم داخلی کمپرسور خرابی یا قطعی دارد

 


4 – کمپرسور استارت می خورد و کار می کند ولی آورلد عمل می کند
 آمپر اضافی از مدار کنترل گذشته و فیوز را سوزاندست
افت ولتاژ در سیستم بالاست
حفاظت و آورلد قطع کرده
ایراد در خازن
های پرشر قطع کرده است
گاز برگشتی به کمپرسور داغ و کمپرسور داغ شده است
موتور کمپرسور اتصال کوتاه و یا عیب دارد  :بلبرینگ یا پیستون کمپرسور گریپاژ کرده است 

 


5 – کمپرسور چیلر استارت می خورد ولی زود خاموش می شود
یکی از آورلدها قطع کرده است
ترموستات فرمان قطع داده است
های پرشر مدار را قطع کرده است
 نشت گاز از شیر برقی(سولونوئید ولو)
نشت گاز از شیر دهش (دیسچارچ)
کمبود گاز در مدار
اختلال در کار تجهیزات انبساط
مشکل از شیر انبساط 

 


6- کمپرسور سعی می کند روشن شود اما توسط سوئیچ آورلد قطع می شود و بعد از مقداری استارت روشن می شود
ولتاژ خیلی پائین است
رنج قطع و وصل ترموستات پائین انتخاب شده است (دمای ۲ قطع و وصل خیلی بهم نزدیک است)
بالب ترموستات خوب در جایش محکم نیست.
نقص در رله کنتاکت وجود دارد
ضعیف یا خرابی خازن
گرفتگی یا مسدود بودن در مسیر مثل درایر , صافی و  شیرآلات

 

 

7 – کمپرسور چیلر روشن می شود ولی سریع توسط آورلد قطع می شود
رله استارت چسبیده است
نقص در خازن استارت
افت ولتاژ زیاد

 


8 – کمپرسور چیلر دائم کار می کند
ظرفیت دستگاه پایین است
فضای تهویه نسبت به دستگاه بزرگ است
کویل اپراتور یخ زدگی دارد
در سیستم مبرد نقص وجود دارد
کندانسور کثیف است
در سیستم مبرد گرفتگی وجود دارد
کویل کندانسور کثیف است
فیلتر درایر گرفتگی یا کثیف است
چیلر در محیط خیلی گرم نصب شده است
هوا یا گازهای غیر قابل تقطیر در فریون وجود دارد
شیر انبساط اواپراتور بسته یا خراب است 
 کمپرسور بدون راندمان کار می کند

 


9 – خازن استارت باز یا اتصال کوتاه و یا سوخته
کنتاکت رله چسبیده است
افت ولتاژ زیاد است یا عدم کار صحیح رله یا بار استارت  زیاد می باشد
قطع و وصل سریع دستگاه
عدم کارکرد درست خازن 
 افرایش شدید ولتاژ

 


10 – رله استارت دارابی خرابی یا سوختگی است
ولتاژ بسیار بالا یا پائین است
عدم کار صحیح رله
اتصال کوتاه یا نقص در رله
معیوب بودن خازن راه انداز

 


11 – دمای فضا بسیار بالاست
کارکرد کوتاه مدت دستگاه
گرفتگی در مدار گاز یا مایع
دمای تنظیم اتاق خیلی بالا انتخاب شده
شیر انبساط و یا اواپراتور کوچک می باشند.
سایز خط مبرد خیلی کوچک است
یونیت (دستگاه)کوچک انتخاب شده است
هوا در اواپراتور خوب جریان ندارد
یخ زدگی در کویل اواپراتور 
کافی نبودن ظرفیت کمپرسور 

 


12 – خط مکش یخ زده و یا عرق می کند
مقدار مبرد از شیر انبساط زیادتر از نیاز عبور می کند
شیر انبساط زیاد باز می شود (تنظیم نیست)
فن اواپراتور کار نمی کند
گاز زیاد شارژ شده است

 

 

13 – خط مایع یخ زده و یا عرق می کند
گرفتگی در فیلتر درایر
شیر خط مایع بسته یا گرفتگی دارد.(شیر رسیور بسته ۲ شده است)
لیک (نشت) در سولونوئید ولو

 


14 – یونیت صدا دارد
شل بودن قطعات 
لرزش لوله ها
لرزش فن و تسمه
صدای خرابی بلبرینگ ها 
کمبود شارژ گاز 

 


15 – فشار خیلی بالاست
شارژ اضافی نمودن 
وجود هوا یاگاز غیر قابل تقطیر در سیستم 
کثیفی کندانسور
خرابی فن کندانسور
یونیت در جای خیلی گرم نصب شده
مشکل در جریان گردش آب در کندانسور
شیر اصلی آب بسته
گرفتگی در مدار مثل درایر و غیره 
 شیر دهش کمپرسور بسته است

 


16 – اواپراتور یخ میزند و در موقع کار مشکل ایجاد می کند
 وجود رطوبت در مبرد
چسبندگی و بسته بودن شیر در مسیر 

 


17 – فشار خیلی پایین است
کمبود گاز مبرد در سیستم
لیک در مدار 
یونیت در محل خیلی سرد نصب شده است
 آب کندانسور خیلی سرد است 

 


18 – خط مایع خیلی داغ است
 اضافه شارژ گاز
وجود هوا یا گاز در سیستم
شیر انبساط خیلی بزرگ انتخاب شده
 فشار بالاست

 

 

  • علی صادقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی