تعمیر چیلر در اصفهان

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

آشنایی با انواع چیلر جذبی

علی صادقی | شنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۲۳ ق.ظ

آشنایی با انواع چیلر جذبی

 

یکی از انواع چیلرها چیلر های جذبی هستند که برای تولید سرما استفاده می شوند. این نوع از چیلر ها با استفاده از آب مقطر و لیتیم بروماید عمل می کنند.

 

قسمت های مختلف چیلرهای جذبی

کندانسور

ژنراتور

اواپراتور جذب کننده - ابزربر

پمپ

برج خنک کن

خروجی سیستم های چیلر جذبی، آب خنک در درجه حرارتی در حدود 5 تا 10 درجه سانتی گراد می باشد که از این آب می توان برای سرمایش محیط استفاده کرد.

 

طرز کار چیلرهای جذبی

در سیستم های جذبی از کمپرسور گرمایی (شامل ژنراتور، ابزربر، پمپ و مبدل حرارتی) برای جوشش مبرد در محوطه ای از محلول لیتیم بروماید و فشرده سازی بخار مبرد در فشار بالا استفاده می شود. افزایش فشار مبرد، دمای تراکم را نیز افزایش می دهد و این یعنی بخار مبرد در دما و فشار بالاتر به مایع تبدیل می شود. از آنجایی که دمای تراکم بیشتر از دمای محیط است، حرارت از کندانسور به محیط منتقل می شود. مایع فشار بالا پس از عبور از یک دریچه فشارش تقلیل می یابد و با ادامه روند کاهش فشار نقطه جوش پایین می آید. سپس این مایع فشار پایین وارد اواپراتور شده و می جوشد. از آن جا که دمای جوش اکنون پایین تر از دمای هوا است، حرارت از هوا به مبرد منتقل شده و مبرد می جوشد و خود هوا خنک می شود.

بخار مبرد دوباره وارد ابزربر شده و در آنجا توسط لیتیم بروماید حرارتش گرفته و کندانس می گردد. لیتیم بروماید با جذب حرارت رقیق شده و به ژنراتور پمپ می شود؛ از آنجایی که این محلول نمی جوشد با افزودن حرارت، بخشی از محلول بخار شده و به راحتی از آن جدا شده و لیتیم بروماید خالص مجدد وارد ابزربر می شود و این روند همواره تکرار می گردد.

 

 

انواع چیلر جذبی

منبع انرژیچیلر های جذبی یا بخار و یا گرمای آب گرم است. نسل جدید چیلرهای به بازار آمده چیلر های جذبی شعله مستقیم هستند. این نوع از چیلر ها بر روی خود یک مشعل نصب شده دارند و ازگرمای این مشعل به عنوان ژنراتور استفاده می کنند.

 

معایب چیلر های شعله مستقیم

در سیستم های حرارت مرکزی و تهویه مطبوع معمولا از بویلری که برای گرمایش ساختمان استفاده می شود، بهره می گیرند تا نقش ژنراتور را برای این چیلر ها ایفا کند. موتور خانه های بخار یکی از رایج ترین انواع سیستم های حرارت مرکزی و تهویه مطبوع هستند که در کنار خود چیلر های تراکمی نیز دارند تا هم گرمایش و هم سرمایش ساختمان را فراهم آوردند.

منبع منبع

  • علی صادقی

راهنمای تنظیم چیلر دستگاه لیزر

علی صادقی | پنجشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳ ق.ظ

راهنمای تنظیم چیلر دستگاه لیزر

 


نکته قابل ذکر در تنظیم چیلر دستگاه لیزر این است که نباید به صورت تک بعدی و به این صورت که فقط دمای آب پایین باشد به موضوع نگاه کنید.

 

در اصل دمای آب باید علاوه بر پایین بودن نسبت به نقطه بحرانی، می بایست در تناسب با دمای محیط نیز باشد. به این صورت که اگر در منطقه ای دمای هوا ۳۰ درجه سانتی گراد است، دمای آب نباید روی ۱۵ درجه سانتی گراد باشد، چرا که این موضوع به جداره ابتدایی و انتهایی تیوب لیزر فشار می آورد و احتمال ترک خوردن تیوب لیزر وجود دارد. این مسئله بسیار مهم است و شما باید حتما تنظیم چیلر دستگاه لیزر را درست انجام دهید.

 

 

 

حالت ۱ : دمای آب داخل چیلر به وسیله حالت هوشمند چیلر کنترل می شود.
 دمای آب مورد نیاز باید بین ۲۵  درجه  سانتیگراد و ۳۱ درجه سانتیگراد باشد. سعی کنید دمای محیط را ثابت نگه دارید، زیرا  وقتی دمای آب ۳ درجه کمتر از دمای محیط  شود، نوسانی بیشتر یا کمتر از ۵ درجه سانتیگراد نخواهیم داشت.

وقتی دمای آب چیلر دستگاه لیزر  ۱۰ درجه سانتیگراد بیشتر یا کمتر از دمای هدف شود. اخطاری نمایش داده می شود. به عبارتی دیگر وقتی دمای محیط ۳۰ درجه سانتیگراد باشد و دمای آب خنک کن بین ۲۷٫۵ درجه سانتیگراد و ۲۶٫۵ درجه سانتیگراد باشد، اگر دمای محیط بالاتر از ۳۵٫۵ درجه سانتیگراد شود، دمای آب بین ۲۸ درجه سانتیگراد و ۲۷  درجه سانتیگراد خواهد بود.

 

حالت ۲: دمای آب داخل چیلر  به وسیله حالت دستی چیلر لیزر کنترل می شود.
 دمای آب مورد نیاز ثابت روی ۲۸  درجه سانتیگراد است و نوسانی بیشتر یا کمتر از ۲ درجه سانتیگراد وجود ندارد زمانی که دمای آب از حالت معمول ۵ درجه سانتیگراد بیشتر شود، چراغ اخطار دمای آب بالا روشن می شود و چراغ اخطار دمای آب پایین زمانی که دمای آب از حالت معمول ۱۰ درجه سانتیگراد کمتر شود، روشن خواهد شد.

حامی سرویس

حالت ۳: دمای آب داخل چیلر به وسیله حالت دستی چیلر لیزر کنترل می شود.
 دمای آب مورد نیاز ثابت روی ۲۵ درجه سانتیگراد است و نوسانی بیشتر یا کمتر از ۱  درجه سانتیگراد ندارد. چراغ اخطار دمای بالای آب وقتی دمای آب بیشتر از ۳۰ درجه سانتیگراد باشد روشن می شود و زمانی که دمای آب کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد باشد چراغ اخطار دمای آب پایین روشن خواهد شد.

( در این حالت مقدار دمای محیط اهمیتی ندارد، دمای آب خنک کن در ۲۴ درجه سانتیگراد و ۲۶ )

 

 

  • علی صادقی

عیب یابی انواع چیلر

علی صادقی | يكشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۰۹ ب.ظ

عیب یابی چیلرها  کاری سخت و حساس است.  روش کلی برای عیب یابی چیلر  بررسی و اندازه گیری پارامترهای مختلف سیستم و حذف سیستم و حذف مشکلات احتمالی تا رسیدن به مشکل اصلی می باشد. بخش اعظمی از کار عیب یابی مربوط به تجربه تکنسین مربوطه و روش های خاصی است که برای رسیدن به ریشه مشکل دارند.

 

در این مقاله مشکلات متداول در چیلرها را همراه با دلیل آن عیب ذکر کرده ایم

برای مطالعه آن با ما همراه باشید ...

 

 

 

هنگام عیب یابی چیلر اولین نکته ای که مدنظر قرار می دهید این است که با دقت به گزارش و شکایت مشتری گوش کنید:

از کل به جزء عیب یابی کنید
در مسیر منطقی پیش روید
به ارور های چیلر توجه کنید

 

 

۱- کمپرسور چیلر روشن نمیشود علت چیست
سوئیچ وصل نیست
فیوز سوخته یا برداشته شده است
آورلد کمپرسور عمل کرده
در سیم کشی قطعی وجود دارد
در سیستم کنترل قطعی وجود دارد
کنترل بعلت سرما قطع کرده(ترموستات)
در سیم کنترل اشکال وجود دارد
سیسم کشی ها اشتباهی یا خرابی دارد

 

 

۲- کمپرسور چیلر روشن نمی شود ولی در مدار کنترل حفاظت آلارم است
 سیم کشی اشتباهی یا قطعی دارد
افت ولتاژ در مدار زیاد است
نقص در خازن راه انداز
رله کنتاکت بسته و چسبیده است
موتور کمپرسور اتصال کوتاه شده
های پرشر قطع کرده است
مکانیسم داخلی کمپرسور (آدرلد)قطع کرده است
فشار روغن کمو سوئیچ آن قطع کرده است 

 


۳ – کمپرسور چیلر استارت می خورد ولی روی دور آرام نمی رود
 اشتباه در سیم کشی وجود دارد
افت ولتاژ زیاد است
رله در حالت باز است
خازن راه انداز خراب است
ظرفیت خازن کم و یا خراب است
موتور کمپرسور دارای اتصال کوتاه یا قطعی است
 مکانیسم داخلی کمپرسور خرابی یا قطعی دارد

 


4 – کمپرسور استارت می خورد و کار می کند ولی آورلد عمل می کند
 آمپر اضافی از مدار کنترل گذشته و فیوز را سوزاندست
افت ولتاژ در سیستم بالاست
حفاظت و آورلد قطع کرده
ایراد در خازن
های پرشر قطع کرده است
گاز برگشتی به کمپرسور داغ و کمپرسور داغ شده است
موتور کمپرسور اتصال کوتاه و یا عیب دارد  :بلبرینگ یا پیستون کمپرسور گریپاژ کرده است 

 


5 – کمپرسور چیلر استارت می خورد ولی زود خاموش می شود
یکی از آورلدها قطع کرده است
ترموستات فرمان قطع داده است
های پرشر مدار را قطع کرده است
 نشت گاز از شیر برقی(سولونوئید ولو)
نشت گاز از شیر دهش (دیسچارچ)
کمبود گاز در مدار
اختلال در کار تجهیزات انبساط
مشکل از شیر انبساط 

 


6- کمپرسور سعی می کند روشن شود اما توسط سوئیچ آورلد قطع می شود و بعد از مقداری استارت روشن می شود
ولتاژ خیلی پائین است
رنج قطع و وصل ترموستات پائین انتخاب شده است (دمای ۲ قطع و وصل خیلی بهم نزدیک است)
بالب ترموستات خوب در جایش محکم نیست.
نقص در رله کنتاکت وجود دارد
ضعیف یا خرابی خازن
گرفتگی یا مسدود بودن در مسیر مثل درایر , صافی و  شیرآلات

 

 

7 – کمپرسور چیلر روشن می شود ولی سریع توسط آورلد قطع می شود
رله استارت چسبیده است
نقص در خازن استارت
افت ولتاژ زیاد

 


8 – کمپرسور چیلر دائم کار می کند
ظرفیت دستگاه پایین است
فضای تهویه نسبت به دستگاه بزرگ است
کویل اپراتور یخ زدگی دارد
در سیستم مبرد نقص وجود دارد
کندانسور کثیف است
در سیستم مبرد گرفتگی وجود دارد
کویل کندانسور کثیف است
فیلتر درایر گرفتگی یا کثیف است
چیلر در محیط خیلی گرم نصب شده است
هوا یا گازهای غیر قابل تقطیر در فریون وجود دارد
شیر انبساط اواپراتور بسته یا خراب است 
 کمپرسور بدون راندمان کار می کند

 


9 – خازن استارت باز یا اتصال کوتاه و یا سوخته
کنتاکت رله چسبیده است
افت ولتاژ زیاد است یا عدم کار صحیح رله یا بار استارت  زیاد می باشد
قطع و وصل سریع دستگاه
عدم کارکرد درست خازن 
 افرایش شدید ولتاژ

 


10 – رله استارت دارابی خرابی یا سوختگی است
ولتاژ بسیار بالا یا پائین است
عدم کار صحیح رله
اتصال کوتاه یا نقص در رله
معیوب بودن خازن راه انداز

 


11 – دمای فضا بسیار بالاست
کارکرد کوتاه مدت دستگاه
گرفتگی در مدار گاز یا مایع
دمای تنظیم اتاق خیلی بالا انتخاب شده
شیر انبساط و یا اواپراتور کوچک می باشند.
سایز خط مبرد خیلی کوچک است
یونیت (دستگاه)کوچک انتخاب شده است
هوا در اواپراتور خوب جریان ندارد
یخ زدگی در کویل اواپراتور 
کافی نبودن ظرفیت کمپرسور 

 


12 – خط مکش یخ زده و یا عرق می کند
مقدار مبرد از شیر انبساط زیادتر از نیاز عبور می کند
شیر انبساط زیاد باز می شود (تنظیم نیست)
فن اواپراتور کار نمی کند
گاز زیاد شارژ شده است

 

 

13 – خط مایع یخ زده و یا عرق می کند
گرفتگی در فیلتر درایر
شیر خط مایع بسته یا گرفتگی دارد.(شیر رسیور بسته ۲ شده است)
لیک (نشت) در سولونوئید ولو

 


14 – یونیت صدا دارد
شل بودن قطعات 
لرزش لوله ها
لرزش فن و تسمه
صدای خرابی بلبرینگ ها 
کمبود شارژ گاز 

 


15 – فشار خیلی بالاست
شارژ اضافی نمودن 
وجود هوا یاگاز غیر قابل تقطیر در سیستم 
کثیفی کندانسور
خرابی فن کندانسور
یونیت در جای خیلی گرم نصب شده
مشکل در جریان گردش آب در کندانسور
شیر اصلی آب بسته
گرفتگی در مدار مثل درایر و غیره 
 شیر دهش کمپرسور بسته است

 


16 – اواپراتور یخ میزند و در موقع کار مشکل ایجاد می کند
 وجود رطوبت در مبرد
چسبندگی و بسته بودن شیر در مسیر 

 


17 – فشار خیلی پایین است
کمبود گاز مبرد در سیستم
لیک در مدار 
یونیت در محل خیلی سرد نصب شده است
 آب کندانسور خیلی سرد است 

 


18 – خط مایع خیلی داغ است
 اضافه شارژ گاز
وجود هوا یا گاز در سیستم
شیر انبساط خیلی بزرگ انتخاب شده
 فشار بالاست

 

 

  • علی صادقی